EKOLOGISTA LÄHIMATKAILUA POLKUPYÖRÄLLÄ

11.10.2017

Matkustaminen on kivaa. Me matkustamme Suomeen kerran tai kaksi vuodessa. Muut matkat teemme Ranskassa. Ehkä tulevaisuudessa myös muissa Euroopan maissa. Pietariin olisi myös tarkoitus mennä moikkamaan kavereita. Junalla tietysti! Emme käytä lentokonetta enää kuin suomimatkan tekoon. Muutoin matkustamme polkupyörällä, junalla tai bussilla.

Ranskassa on aivan mahtavat pyöräilymahdollisuudet. Olen tehnyt täällä useita pyörämatkoja. EuroVelo -reittiä pitkin on helppo pyöräillä. Se kulkee vaikka Romaniaan asti. Suurimman osan matkasta reitti kulkee jokea tai kanavaa pitkin. Autotiellä ei tarvitse kovinkaan paljoa pyöräillä. Mikä parasta maisemat ovat todella hienoja näillä reiteillä. Välillä ehkä vähän yksitoikkoista, mutta aina silti vastaan tulee jotain mielenkiintoista. Suosittelen lämpimästi tutustumaan eri Euroopan maihin polkupyörällä.

Viimeisen vuoden aikana en ole juurikaan harrastanut liikuntaa, jos kävelyä ei lasketa. Nyt olen toipunut raskaudesta ja keisarinleikkauksesta ja pääsen taas liikkumaan nopeammin. Minulle tuli yllätyksenä se, että kuntoni ei ollut laskenut kovin paljoa. Olen lukenut netistä tarinoita, kuinka raskauden jälkeen on rapakunnossa. Ehkä kuntoni ei olekaan laskenut, koska olen kävellyt joka paikkaan. Loppuraskaudesta kävelin useita tunteja päivässä, koska ajattelin sen saavan aikaan supistuksia. Vauva kun oli vatsassa sen aivan maksimiajan.

Kävely on kivaa, mutta se on liian hidasta jos haluaa nähdä enemmän. Rakastan polkupyörämatkailua. Siinä sielu lepää ja ruumis tekee työtä. Heh, huono lihaskuntoni ilmenikin sitten parin päivän jälkeen. Jalkoihin särki viikon verran! Sadan kilometrin rykäisy ei ollutkaan ihan peace of cake.

Lähdimme mieheni kanssa kaksin matkaan. Ensi kesänä vauva tai jo silloin taapero tulee mukaan sellaisessa pyöräkärryssä. :) Bébé oli isovanhemmilla hoidossa puolitoista päivää. Huh, tämä olikin ensimmäinen yö ilman vauvaa. Onneksi anoppi laittoi usein väliaikatietoja, joten emme päässeet huolestumaan. :D Luulin voivani kerrankin nukkua pitkään. Ehei, kello viisi aamulla istuin vessassa pumppaamassa maitoa kipeistä rinnoistani.

Poljimme Loiren joen reunaa 50 kilometriä ja seuraavana päivänä samaa reittiä takaisin. Löysimme sympaattisen Airbnb -majoituksen pienestä kylästä. Määränpäämme ei ollut mitenkään kummoinen, mutta itse matka onkin tärkeämpi.

Loiren alueella on paljon viinitiloja ja matkan varrella voi niissä piipahtaa helposti. Me emme tällä kertaa käyneet viinitilalla. Oikeastaan viinitilalla käydessä tulee ostoshimo ja eräänlainen ostospakko. Kun on maistellut viinejä ilmaiseksi ja kuunnellut myyjän puhetta, sitä on vähän vaikea vain sanoa, kiitti moi. :D En ole koskaan ollut viininmaistelukurssilla tai kunnon viinitilakierroksella. Ehkäpä seuraavalla pyörämatkalla.

Leipomoista on helppo ostaa täytetyt patongit omiin pussukoihin. Zeroweistaaminen on muutenin helppoa, jos on vähän suunnitellut asioita etukäteen. Kröhöööm... mehän emme olleet suunnitelleet. Ja kuinka ollakaan, meitä odotti muovipakettien katastrofi. Olimme ajatelleet, että menemme määränpäässämme ravintolaan syömään. Kuinka ollakaan kylä olikin niin pikkuinen, että ei siellä ollut ravintolaa ei edes kahvilaa. Leipomossa oli jäljellä enää muutama patonki. Ainoa vaihtoehto oli mennä pikkuiseen supermarkettiin. Ja noh, ei siellä ollut vaihtoehtoja. Ostimme siis muoviin pakattua ruokaa. Olisimmehan voineet ostaa vaikka pelkkiä kasviksia ja kokata näistä jotain kivaa. Oli jo myöhä ja meillä oli kurniva nälkä. Opin taas, että zeroweistatessa pitää ennakoida! Etenkin matkustaessa.

Loiren varrella sijaitsee myös Leninkahvila, jossa piipahdimme lounaalla. Koska olemme molemmat asuneet Venäjällä, olemme aina innoissamme venäläisistä kahviloista tai ravintoloista. Emme siis kannata kommunismia. ;) Tämä kahvila oli huikea. Siellä oli museo, jonka kokoelmaan kuului varmasti yli sata Lenin patsasta. Joka tapauksessa kahvila oli niin autenttinen kuin olla ja voi. Luulimme hetken aikaa olevamme Venäjällä.

Muuten, meidän kotikaupungissamme Angersissa, saa polkupyörän vuokrata maksutta vuodeksi. Polkupyörässä lukee Ville d'Angers. Kävin siis hakemassa tämän sinisen polkupyörän vuokraamosta. Nyt sitten pääsen tällä nopeasti asioille ympäri kaupunkia.

Tekstistä tulikin aikamoinen sillisalaatti vähän kaikesta. :D

POLKUPYÖRÄMATKAILUN PLUSSAT

* ekologista

* kunto kohenee

* voi syödä hyvällä omallatunnolla melkein mitä vaan

* näkee kauniita maisemia

* jos haluaa pysähtyä johonkin mielenkiintoiseen paikkaan, se onnistuu helposti

* kuulee lintujen ääniä ja muita luonnon ääniä